Dobrý PR článek dokáže ve světě online marketingu doslova zázraky. Jak ho ale napsat? Pokud berete psaní vážně a počítáte s tím, že kvalitní text prostě nevymyslíte za půl hodiny, právě pro vás je určeny následující rady. Dočtete se, jak psát, aby měl váš text na čtenáře ten správný účinek. Upozorníme na nejčastější chyby, kterých byste se neměli dopouštět a přidáme další užitečné rady, díky kterým čtenáře nejen zaujmete, ale také ho povzbudíte k akci.

PR články od A do Z

Začínající copywriteři si často myslí, že PR musí čtenáři prodat nebo dokonce vnutit nějaký produkt či službu. Pro tyto účely ale slouží primárně internetová reklama, za kterou jsou inzerenti ochotni utratit rok od roku více peněz.

PR texty, které jsou doslova prošpikované komerčními frázemi a odkazy na komerční weby, ale nikoho nenadchnou. Čtenáři je prostě přirozeně odfiltrují a nebudou s nimi ztrácet drahocenný čas. I přesto, že PR články spadají do kategorie komerčních textů, nemělo by to být na první pohled patrné. Hlavní náplní dobrého PR jsou hodnotné informace, které jsou pro čtenáře přínosné a dokážou vzbudit zájem o daný obor nebo produkt. PR texty jsou jedním z pilířů SEO a linkbuildingu a nejlépe fungují v rámci širší SEO strategie (s jednou takovou strategií se můžete seznámit například v recenzi na Topranker, jednu z českých SEO společností). Firmy také PR články často využívají k představení nového výrobku, služby nebo promo akce. I v tomto případě, kdy je článek jasně označen jako komerční sdělení, neměl by nutit čtenáře k nákupu za každou cenu. 

Jak tedy napsat PR článek, který si lidé s chutí přečtou a pochválí vás za něj i vyhledávače

  1. Dostali jste své první zadání. V případě, že budete psát o konkrétním produktu, kategorii (zde mimochodem naleznete návod, jak napsat optimalizovaný popisek kategorie internetového obchodu) nebo službě, by vám měl zadavatel poskytnout detailní informace a také fotografie nebo videa. Bez kvalitních podkladů dobrý text nenapíšete. Pokud budete psát SEO PR, dostanete pravděpodobně návod, jak článek vypracovat. Dále klíčová slova, která by se měla v textu objevit. Na jejich základě si pak samostatně vypracujete podklady k jednotlivým článkům. Vždy se řídíte pokyny zadavatele. Pokud vám žádné nedal, je na vás, zda s ním chcete za daných podmínek spolupracovat.
  2. Než se pustíte do psaní, zamyslete se, pro koho článek píšete. Zkuste se vcítit do vaší cílové skupiny. Pokud například píšete výhradně pro ženy, přizpůsobte tomu také gramatiku. V případě, že nevíte, pro koho přesně píšete (i to se může stát), pište srozumitelně, tak aby váš text pochopilo široké spektrum čtenářů.
  3. Váš text musí mít přehlednou strukturu. Nejdůležitější části jsou hlavní nadpis a úvodní odstavec. Nadpis rozhoduje o tom, zda na váš článek čtenář vůbec klikne. Dobrý úvod zase motivuje k přečtení celého článku. Článek by se měl skládat z několika podkapitol a neměly by v něm chybět odrážky a závěr. Nepoužívejte dlouhá souvětí a dávejte si pozor na gramatiku. Pokud máte pocit, že potřebujete osvěžit pravidla českého pravopisu, můžete absolvovat kurz češtiny. Rozhodně nebudete sami. O kurzy češtiny je zájem a navštěvují je lidé z různých oborů. 
  4. Pokud nemáte striktně zadané téma, pište o tom, co lidi zajímá. Používejte Google našeptávač a také Google související dotazy (najdete je po zadání klíčového slova úplně dole). Související dotazy se mohou podobat výsledkům z našeptávače. Naučte se také pracovat s Google Trends. Doporučujeme hledat přes anonymní okno, abyste získali objektivní výsledky, které nejsou zacílené přímo na vás. 
  5. Nezapomeňte na obrázky. Internetový obsah čtou a vnímají lidé jinak než tištěné slovo. Obrázky a grafiky působí na vizuální smysly. Dokáží krásně rozčlenit delší text a hlavně na první pohled zaujmou. Člověk jako první vnímá právě obrázek a pak až písmenka. Pokud navíc vkládáte článek přímo do webové administrace a potřebujete do textu zakomponovat krkolomná klíčová slova, ALT obrázku je ideálním místem, kam je elegantně schovat. Pokud píšete o konkrétním produktu nebo službě, fotky by vám měl poskytnout přímo zadavatel. V případě, že píšete o nějakém tématu, můžete si najít vhodné fotografie ve free fotobankách. Před stáhnutím se ale ujistěte, že je můžete použít pro komerční účely. Další možností je jejich nákup. To je naprosto nejjistější způsob a navíc budete mít mnohem větší výběr.

Čtěte, informujte se a studujte

Inspirujte se prací špiček v oboru. Prostudujte si alespoň základy SEO copywritingu a content marketingu, najděte si nějaké SEO tipy a triky a hlavně věnujte psaní dostatek času a energie. 

 Pokud vás zadavatel upozorní na nedostatky a chyby, neurážejte se, ale poučte se z nich. Žádný učený z nebe nespadl.

Bez tvrdé práce se nikam neposunete. 

Co vám na psaní PR přijde nejtěžší? Píšete podle výše honoráře, nebo ze sebe vždy vydáváte to nejlepší bez ohledu na to, kolik za text dostanete zaplaceno?

Budeme rádi, když se s námi podělíte o vaše postřehy a osobní tipy.

Vojtěch Bartík