Současné životní tempo je neúprosné. Žijeme v poklusu a spíme méně než naši rodiče; spánek obětujeme abychom toho zvládli udělat více během pouhých 24 hodin. Přemáháme únavu a když se konečně dostaneme do postele, nejsme schopni usnout. Důvodů proč se to děje je skutečně hodně; stres, špatná strava. A pozor! Také absence zdravotní matrace; 160 x 200 cm – to jsou jedny z nejžádanějších velikostí v nabídce. Pravděpodobně z důvodu, že jde o ideální rozměry do menšího bytu. Přitom se na takové podložce komfortně vyspíte i s partnerem.

 

Je opravdu noční odpočinek pro nás nezbytný?

Ano. Kvalitní průběh nočního spánku, má pozitivní účinek na naše tělo a je zcela nezbytný pro některé funkce mozku; zejména na ty, které souvisejí s produktivitou, psychickou odolností a také se soustředěním. Kvalita spánku, také výrazně zvyšuje sportovní výkonnost a napomáhá hubnutí. Díky němu se díky němu zvyšují hladiny hormonu leptinu, který potlačuje chuť k jídlu.

 

Naopak jeho nedostatek podporuje hormonální výkyvy; zejména dochází ke zvyšování hladiny ghrelinu, tedy hormonu podporujícího chuť k jídlu. Lidé, kteří méně spí, mohou mít větší sklony k některým onemocněním. Těm kteří spí méně než 6 hodin například hrozí častější srdeční onemocnění, či cévní mozkové příhody.

 

Špatný spánek může souviset s přibíráním na váze

Dlouhodobý nedostatek odpočinku na lůžku vede k přetěžování organismu, tvorbě stresu a rovněž ke špatnému metabolismu. Jsme proto více unavení, únavu zaháníme jídlem, většinou nezdravým a pomalu upadáme do koloběhu, na jehož konci nám začíná být malé oblečení a vaše hmotnost se začíná blížit rizikovým hodnotám. Jak tento začarovaný kruh zastavit ?

 

Nemůžete usnout…

Patříte-li mezi lidi, kteří se sice snaží dodržovat spánkový režim, ale z nějakého důvodu nemohou usnout, dříve než sáhnete pro prášky na spaní, zamyslete se, zda máte doma vhodné podmínky pro nerušený odpočinek.

 

Soustřeďte se na to jak spíte; stará pohovka, gauč od rodičů, rozkládací lehátko – nepůsobí to povědomě? Zdravotní matrace může být právě tím, co vaše tělo tak naléhavě potřebuje. Nemusíte hned kupovat celou postel, zcela postačí výměna roštu a zdravotní podložky.

 

Jak vybrat kvalitní matraci?

Požadavků pro výběr vhodné matrace bývá vícero. Nejste-li si jisti, požádejte o pomoc odborníka, případně si vyhlédnutý model vyzkoušejte v kamenné prodejně.

Během rozhodování berte v potaz nejen rozměr, ale hlavně:

1) Nosnost podložky – ta je zaručena výrobcem. Pokud dochází přetěžování, může brzy ztratit vlastnosti, kvůli kterým jste ji pořizovali a tím se samozřejmě výrazně zkrátí í její životnost.

2) Tvrdost matrace – nejen vaše osobní požadavky zde hrají důležitou roli, do výběru promlouvá také tělesná váha; lidé s drobnější postavou mohou klidně zvolit měkčí, patříte-li však do vyšší váhové kategorie, je žádoucí sáhnout po tvrdší matraci aby byl odpočinek komfortnější,

3) Pro osoby se zdravotními problémy, ať už alergiemi či potížemi se zády – se doporučují matrace z hypoalergenních materiálů se speciálními ochrannými povlaky. Ortopedické podložky, volte nejen v případě, že už trpíte bolestmi zad a kloubů – pomáhají jim totiž do budoucna předcházet; i zde bude vhodné využívat hypoalergické povlaky.

 

Jak o matraci pečovat, aby byla dlouho jako nová?

Na nové matraci se bude spát jako v bavlnce, ale aby své přednosti neztratila, je nezbytné jí dopřát pravidelnou péči. Mezi základní úkony patří pravidelné střídání stran, na kterých ležíte; periodicky opakované větrání zabrání tomu, aby nedocházelo k zapařování a k množení roztočů. V neposlední řadě nezapomeňte na údržbu potahu. Ten je opatřen zipem, aby se lépe sundával a lze ho bez obav prát. Nejen rodičům s dětmi se zajisté vyplatí chránič matrace, který prodouží její životnost.

 

Při pořizování nové zdravotní matrace si rozhodně rezervujte dostatek času, vyzkoušejte několik modelů a pokud budete váhat, nechte si vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými typy od prodejce Vždyť. jde nejen o vaše pohodlí, ale i kvalitu odpočinku.

Máte zkušenosti se zdravotní matrací? Používáte chrániče matrace?