Ruku v ruce se SEO jde i copywriting a tvorba textového obsahu na vaše stránky. Úprava obsahu jednotlivých stránek vašeho webu tak, aby byly se lépe umisťovaly ve výsledcích vyhledávačů a „chutnaly“ i návštěvníkům? To je dílem řemeslo i dílem umění. Pojďme si o něm alespoň něco málo prozradit. 

Základem SEO copywritingu je nalezení těch nejlepších klíčových slov 

Znalost vašich klíčových slov je zcela zásadní, chcete-li dělat SEO. Ideálně byste měli v rámci celého vašeho webu věnovat každému perspektivnímu klíčovému slovu samostatnou stránku.

Vhodné klíčové slovo:

  • Se vztahuje k vašemu tématu / nabídce a přesně vystihuje jeho obsah.
  • Je v dostatečné míře vyhledáváno vaší cílovou skupinou.
  • Je dosažitelné při vašich konkurenčních možnostech. (Na některá klíčová slova ovládaná mnohem silnější konkurencí se leckdy ani nevyplatí cílit).

seo usti

Zvolte si primární klíčové slovo pro danou stránku 

Každému z nejperspektivnějších klíčových slov věnujte v rámci vašeho webu zvláštní stránku. Není příliš radno věnovat stejnému klíčovému slovu stránek vícero, neboť může dojít k takzvané kanibalizaci, kdy obě stránky soutěží o pozornost vyhledávačů a ty nakonec neupřednostní ani jednu z nich. 

Nebojte se ale na stránku zakomponovat ani příbuzná klíčová slova 

Synonymní a vašemu hlavnímu klíčovému slovu sémanticky příbuzná slova se rovněž vyplatí do obsahu stránek zakomponovat. Z analýzy tak vyberte alespoň 3-5 takových příbuzných slov a v textu je využijte. 

Mějte plán obsahu pro vaše klíčové slovo 

Snažte se, aby obsah odpovídal záměru, s nímž lidé klíčové slovo vyhledávají. Takto můžete klíčové slovo využít například v informativním blogovém článku, nebo okolo něj vytvořit celou landing page (co je landing page čtete zde), jejímž hlavním cílem je zdárně prodat. 

Až se dáte do psaní… 

  • Nezapomeňte zakomponovat hlavní klíčové slovo do hlavního titulu stránky (H1). Tím vyšlete signál vyhledávačům, o čem že to další obsah pojednává. Hlavní titul nemusí být jen klíčové slovo samotné, ale mělo by se v něm vyskytovat.
  • Snažte se mít na stránce dostatek textu. Příliš málo textu vyhledávačům tolik „nevoní“ Pokud to jde, snažte se mít alespoň jednu normostranu textu (1800 znaků bez mezer), ideálně ještě více.
  • Zopakujte klíčové slovo i v obyčejném textu mimo nadpis H1. Neexistuje přesný recept na to, kolikrát by se mělo opakovat (spamu se rozhodně vyhněte!). Někteří specialisté se kloní k 2-3 výskytům klíčového slova či fráze na 100 dalších slov obyčejných, ale nemusíte se tímto pravidlem řídit otrocky.
  • Čleňte text tak, aby měl více podnadpisů (H2, eventuálně H3). V jednom podnadpisu H2 zopakujte vaše hlavní klíčové slovo. V těch dalších se mohou objevit již zmíněná klíčová slova vedlejší.

A až se dáte do psaní, pište jasně, stručně a srozumitelně. Možná se básník ve vás bouří a nejraději byste návštěvníky ohromili barokní smrští přirovnání a odvážnými větnými konstrukcemi.

V ideálním světě, kde čte každý dělník ve šroubárně Ovidia, by takový postup možná fungoval. V tom našem ale ne.

Pamatujte, že takzvaná čtenářská gramotnost není u řady lidí samozřejmostí. Čím jednodušeji pro ně budete psát, tím spíše je vaše sdělení zasáhne.

Piště krátké věty. Bez přemíry cizích a odborných výrazů.

Hojně využívejte odstavců. Vyhýbejte se „cihlám textu“.

Asi takto.

Samozřejmě, vše je záležitostí vaší cílové skupiny – i barokní košatost může mít v některých situacích své místo. 

Tolik toho ještě zbývá k tomuto tématu říci – také o něm jsou psány celé knihy. Takový prostor zde ale bohužel nemáme.

Snad vás i to málo, co zde bylo napsáno, alespoň trochu uvedlo do obrazu. Klidně pište další tipy a postřehy do komentářů, spoustu jsme bohužel museli vynechat!

Vojtěch Bartík