Existuje celá řada kvalitně zpracovaných šablon, které vás při tvorbě webu dokáží vést do takové míry, že i člověk bez znalostí HTML zvládne během několika hodin zprovoznit e-shop nebo firemní stránky. Pokud se ale chystáte na složitější projekt nebo potřebujete, aby byly vaše webovky zpracovány skutečně profesionálně, budete potřebovat pomoc webdesignera. Pokusíme se odhalit úzkou hranici mezi tvorbou webu na míru a stránek, u kterých si vystačíte se šablonou a dozvíte se také, na co si dát pozor při následné údržbě.

Tvorba webu pomocí šablony: 5 základních postupových bodů

  1. koncept – myšlenka jako hybný bod celé akce, nápad je potřeba přetavit v konkrétní představu, vytvořit střízlivý koncept nového webu, naplánovat fungování
  2. doména – něco jako “název webu”, který vystihuje jeho obsah, pokračování www., je potřeba ověřit, zda je zvolená doména volná a neotálet s jejím zaregistrováním
  3. webhosting – zprostředkovává zprovoznění webu bez nutnosti vlastního serveru
  4. redakční systém – umožňuje spravovat obsah webu, nejznámější a nejvíce používaný je WordPress
  5. šablona – instaluje se do redakčního systému, dává webu finální podobu, umožňuje zjednodušené vkládání dat, definuje vzhled a fungování webu

Kdy je lepší vyhledat služby webdesignera?

Pro vytvoření složitějších stránek vám samostudium a šablony stačit nebudou. Pokud se chystáte spustit e-shop s větším množstvím různorodých položek nebo jednoduše potřebujete, aby byl váš web originální a pečlivě zpracovaný, začněte pátrat po možnostech stránek na míru. Každého hned napadne, v čem bude háček – peníze. Vytvoření webu na míru samozřejmě nebude zadarmo, je důležité zvážit finanční možnosti a rozmyslet si, zda se vám kvalitně zpracované stránky nějakým způsobem vyplatí.

Nenaleťte amatérské agentuře

Pokud jste se rozhodli, že by šablona nebyla to pravé ořechové a chystáte se vyhledat digitální agenturu, postupujte rozvážně. Internet přetéká webdesignery, hledání skutečného odborníka ale není nejlehčí úkol. Snažte se dohledat realizované projekty vybrané agentury, zkontrolujte zprovozněné weby a posuďte, zda bude celá akce skutečně stát za to. Vždy pátrejte po referencích, hodnocení a snažte se střízlivým okem zhodnotit úroveň vybraných specialistů.

Založením webu to nekončí – jak probíhá údržba?

Spuštění je pouze prvním krokem pro úspěšné zvládnutí webu, velmi důležitá je také následná údržba. Nejde jen o kontrolu funkčnosti, většina stránek musí aktualizovat svou nabídku, reagovat na trendy a plnit předem předepsané reklamní strategie. Zdravá údržba a aktualizace je klíčem k dlouhodobému úspěchu. Správu můžete zvládnout sami, opět se vám nabízí také možnost využití služeb digitálních agentur, které za snesitelný měsíčný paušál dokáží udržet vaše stránky v konkurenceschopné podobě.

Vítejte na síti s neomezenými možnostmi

Nyní byste měli mít základní představu o tom, jakým způsobem lze nový web rozjet a jak ho udržovat. Možnosti se za posledních několik let až nebývale rozrostly, pokud se chystáte na menší projekt a nebojíte se strávit pár hodin za počítačem, zkuste nový web rozjet pomocí šablon, ušetříte tím značné množství financí a navíc si vše uděláte podle své představy. Pro radu odborníka si zajděte s většími projekty, které jsou schopné investované peníze vrátit zpět. Máte zkušenosti s tvorbou www stránek? Jaké šablony jste použili? Napište nám do komentářů, případně doporučte služby některé konkrétní digitální agentury.

Vojtěch Bartík